Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Περιεχόμενο μαθήματος :

Ιστορική αναδρομή, σημασία της ασφάλειας, βασικές έννοιες και ορισμοί, αιτίες-κατηγορίες ατυχημάτων, στατιστικοί δείκτες και θεωρίες ατυχημάτων. Ανάλυση κινδύνων για την υγιεινή των εργαζομένων (σκόνες, χημικές ουσίες, θόρυβος, δονήσεις, μικροκλιματικό περιβάλλον, φωτισμός, ακτινοβολίες). Ανάλυση κινδύνων για την ασφάλεια των εργαζομένων (μηχανολογικός εξοπλισμός, ηλεκτρισμός, διακίνηση φορτίων, εκσκαφές, εκρηκτικές ύλες). Μεταλλευτικοί κίνδυνοι κατά USBM. Μέθοδοι εντοπισμού και εκτίμησης του εργασιακού κινδύνου. Νομοθεσία για την υγιεινή και ασφάλεια, ΚΜΛΕ. Παρουσίαση σχετικών θεμάτων από υπαίθρια-υπόγεια ορυχεία και εργοτάξια.
Εργαστηριακές ασκήσεις: Πραγματοποιούνται 4 εργαστηριακές ασκήσεις που σχετίζονται με τη μέτρηση διαφόρων βλαπτικών παραγόντων, μία ανάλυση ατυχήματος και μία τελική προφορική εξέταση εργαστηρίου. Οι ασκήσεις είναι: Άσκηση 1: Μέτρηση της συγκέντρωσης της σκόνης στο εργασιακό περιβάλλον με άμεση και αναλυτική (βαρυτομετρική) μέθοδο. Άσκηση 2: Μέτρηση θορύβου και μηχανικών δονήσεων κατά την εργασία. Άσκηση 3: Μέτρηση επιβλαβών αερίων, δεικτών μικροκλιματικού περιβάλλοντος, ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, έντασης φωτισμού. Άσκηση 4: Προσομοίωση δειγματοληψίας αερίων και υγρών βλαπτικών παραγόντων με τη χρήση του λογισμικού IHVL. Άσκηση 5. Ανάλυση ατυχήματος με τη μέθοδο του δέντρου των γεγονότων.
 

Μαθησιακά Αποτελέσματα :

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Αναγνωρίζει τους βλαπτικούς παράγοντες για την υγεία των εργαζομένων
  •  Αξιολογεί τους εγκάρσιους, οργανωτικούς, εργονομικούς κινδύνους
  •  Επιλέγει κατάλληλη μέθοδο μέτρησης και ελέγχου των βλαπτικών παραγόντων
  •  Αναλύει περιστατικά-ατυχήματα σε εργασιακούς χώρους
  •  Εκτιμάει (Υπολογίζει) τον εργασιακό κίνδυνο με χρήση εξειδικευμένων τεχνικών
  •  Προτείνει μέτρα αντιμετώπισης του εργασιακού κινδύνου

 

Γενικές Ικανότητες :

Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :

  •  Λήψη αποφάσεων
  •  Αυτόνομη εργασία
  •  Ομαδική εργασία
  •  Πρωτοβουλία
  •  Διαχείριση Χρόνου
  •  Χρήση Υπολογιστή
  •  Διαχείριση αριθμητικών δεδομένων

 

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :

Στη Διδασκαλία:
    Χρήση power point     Εξειδικευμένο λογισμικό προσομοίωσης εργασιακών κινδύνων     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση:
    Χρήση power point     Εξειδικευμένο λογισμικό προσομοίωσης εργασιακών κινδύνων     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές:
    Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class          

 

Οργάνωση διδασκαλίας :

 

Διαλέξεις 26.0 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα)
Εργαστήρια/Φροντιστηριακές Ασκήσεις 13.0 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα)
Εκπόνηση Ομαδικής Εργασίας 30.0 ώρες (2,3 ώρες την εβδομάδα)
Εκπόνηση Ατομικής Εργασίας 12.0 ώρες (0,9 ώρες την εβδομάδα)
Αυτοτελής μελέτη 44.0 ώρες (3,4 ώρες την εβδομάδα)


Άλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
1. Ιστορική αναδρομή, σημασία της ασφάλειας στους εργασιακούς χώρους και ιδιαίτερα στο μεταλλευτικό κλάδο.
2. Βασικές έννοιες και ορισμοί, αιτίες και κατηγορίες ατυχημάτων
3. Καταγραφή στοιχείων ατυχημάτων, στατιστικοί δείκτες
4. Θεωρίες ατυχημάτων
5. Ανάλυση κινδύνων για την υγιεινή των εργαζομένων (σκόνες, χημικές ουσίες)
6. Εργασιακός θόρυβος, μηχανικοί κραδασμοί
7. Μικροκλιματικό περιβάλλον, φωτισμός, ακτινοβολίες
8. Ανάλυση κινδύνων για την ασφάλεια των εργαζομένων (μηχανολογικός εξοπλισμός, ηλεκτρισμός) διακίνηση φορτίων, εκσκαφές, εκρηκτικές ύλες
9. Ασφάλεια υπόγειων και υπαίθριων μετώπων
10. Μέθοδοι εντοπισμού και εκτίμησης του εργασιακού κινδύνου
11. Νομοθεσία για την υγιεινή και ασφάλεια, ΚΜΛΕ
12. Παρουσίαση ειδικών θεμάτων από υπαίθρια ορυχεία και εργοτάξια
13. Παρουσίαση σχετικών θεμάτων από υπόγεια ορυχεία και εργοτάξια

 

Αξιολόγηση :

Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:

Γραπτή Τελική Εξέταση 65% (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης)
Γραπτή Τελική Εξέταση 65% (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας)
Γραπτή Τελική Εξέταση 65% (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων)

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :

- Γαλετάκης Μ. "Υγιεινή και Ασφάλεια σε Μεταλλευτικά και Υπόγεια Έργα", Πανεπιστημιακές Σημειώσεις, σελ. 154, 2021 (προσβάσιμες μέσω της πλατοφόρμας e-class).
- Κοντογιάννης Θ. "Εργονομία και Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας και Υγείας», Εκδόσεις Τζιόλα, 2021, σελ. 920.
- Μαρμαράς N., Ναθαναήλ D., "Εισαγωγή στην Εργονομία ", 2η έκδοση, 2015 σελ. 370 (διαθέσιμη μέσω του αποθετηρίου Κάλλιπος)
- Brauer R. L., “Safety and Health for Engineers”, 2nd edition, J. Wiley, 2006, pp. 758.